Verksamhet
I vår dagliga verksamhet ingår aktiviteter som lek, sång, skapande verksamhet, sagoläsning, språkövningar, matematik, experiment, kunskap om omvärld och natur. Vi är ute varje dag.
Vi arbetar medvetet för att barnet ska få ett rik språk,eftersom det är en källa till glädje, gemenskap och kunskap. Vårt språkmaterial berikar ordförrådet och stimulerar till att uttrycka tankar, frågor och åsikter. För oss är det viktigt att aktivt lyssna på barnets berättelse.
Gemensamt för vår miljö är att den hjälper barnet att bli självständigt. När barnet lyckas genomföra sin aktivitet självständigt ökar det barnets självkänsla, ”Jag kan själv”. Allt finns i barnets nivå, vi visar hur man kan göra, och ger barnet frihet att välja aktivitet och fortsätta så länge det vill. Det är ordning och struktur i lokalen för att barnet ska känna trygghet i igenkännande och kontinuitet.
För att ingå i ett socialt sammanhang måste man lära sig hantera olika sociala situationer. Hur blir jag delaktig i en lek? Hur är jag en bra kamrat? Vi pedagoger ger barnet verktyg för att hantera olika situationer, bland annat genom att visa hur man gör eller låta barnet själv eller i grupp får resonera sig fram till en bra lösning. Att kunna samarbeta och ingå i en gruppgemenskap är viktiga förmågor.
Varje barn skall mötas av pedagoger som delar barnets nyfikenhet och upptäckarglädje. Genom ett unikt material och en stimulerande miljö, ges barnet möjlighet att utforska och göra upptäckter i egen takt.
För oss är barn från olika bakgrund och familjesituationer en tillgång. Vi jobbar med kultur på flera plan. Ett exempel är kulturveckan varje höst, då vi uppmärksammar olika länder och dess kultur. Vi utvärderar vårt material och aktiviteter regelbundet, så alla barn ska känna sig inkluderade. Vi ser över vår verksamhet utifrån ett genusperspektiv.
Alla avdelningar går på utflykt i närområdet/skogen minst en gång i veckan. Detta ger barnen möjlighet att uppleva och utforska en annan utemiljö än förskolegården. Att göra saker tillsammans stärker gruppkänsla och tillhörighet, vilket är en viktig del för alla människors välbefinnande.
Andra typer av utflykter som gör är teaterbesök, 4H gården, museum t ex Bror Hjorts Hus.
När barnen går sista året på förskolan kallar vi dem Leoparder. Det är en verksamhet för att förbereda dem för skolan. De får då träffa blivande klasskamrater, lärare mm. Vi samarbetar med skolan inför överflytten.