Planering och undervisning 7-9
Lärarna varierar undervisingen för att främja och följa det lärande som uttrycks i kursplanerna. Lärarna gör en planering med förslag på arbetsmetoder och redovisningssätt som uppmuntrar eleverna till att ta egna initiativ och möjligheter att utveckla sina intressen för att tillsammans skapa de bästa inlärningssituationerna.
Undervisningen individualiseras så att de elever som lätt når kunskapskriterierna kan arbeta vidare med mer utmanande uppgifter medan de elever som behöver mer stöd och hjälp ges detta.
Eleverna får formativ och summativ återkoppling. Den formativa återkopplingen är både muntlig och skriftlig, ofta i elevernas arbeten. Den summativa bedömningen sker efter avslutat arbetsområde i skolans lärplattform.
Lär-par
Lärarna delar in eleverna i lär-par, där de får träna samarbete och sociala färdigheter vilket i förlängningen bidrar till ett gott klassrumsklimat. Samtidigt ger det en möjlighet att få delge sina kunskaper och ta del av andras. Eleverna arbetar i samma lär-par i cirka tre veckor, sedan bestämmer läraren nya. Det är alltid läraren som delar in eleverna i arbetsgrupper.
Tematiskt arbetssätt
Vårt schema ser ut som vilket skolschema som helst, men samarbetet mellan oss lärare möjliggör teman som berör flera ämnesområden. Exempelvis kan NO/SO, svenska och engelska arbeta med ett tema där eleverna arbetar med detta på alla NO/SO, engelska- och svensklektioner under några veckor som lärarna planerar gemensamt.
Planering och utvärdering
På måndagar träffar eleverna sina ansvarslärare (mentorer) för att planera skolarbetet. Några behöver mer hjälp och stöd med sin planering och andra behöver mindre. Det viktiga är att eleverna lär sig att ta ansvar för sina studier för att utveckla sin självständighet. Regelbundet genomförs korta värdegrundsövningar i syfte att stärka självförtroende och samhörighet i gruppen samt att reflektera över olika perspektiv.
Läxor
Lärare delar ibland ut läxor i sina olika ämnen som eleverna får göra hemma eller på den extra studietiden som ges två eftermiddagar i veckan. Läxor gör att eleven tvingas repetera och befästa det som de arbetat med i skolan och har en positiv inverkan på deras kunskapsresultat.
Trygghet och studiero
Skolans trygghetsgrupp har tagit fram värdegrundsövningar som eleverna arbetar med i klasserna. Varje år genomförs en trygghetsvandring på hösten och en trygghetsenkät under våren.
Klassråd
Klassråd sker ungefär varannan vecka. Nya representanter väljs varje år. Här finns möjligheter att öva demokratiska förhållningssätt. Elevrådet på 7-9:an har möten med rektor varannan vecka. Elevrådet har representation i alla klasser och företräder eleverna i olika frågor samt anordnar olika aktiviteter som till exempel Operation dagsverke, Stilbytardag och årsmöte.